Ochrona pracowników przed mobbingiem
Ochrona pracowników przed mobbingiem opiera się przede wszystkim na wprowadzeniu skutecznych procedur antymobbingowych. Wprowadzenie procedur powinno być poprzedzone audytem, który da odpowiedź na pytanie, czy w firmie występowały już przypadki mobbingu, gdzie i jak były zgłaszane oraz czy ujawnione sytuacje doprowadziły do wniosków o konieczności wprowadzenia ogólnych środków zaradczych.
Najczęściej procedura wdrażana jest jako odrębny wewnątrzzakładowy regulamin. Określone powinny w niej zostać zasady postępowania antymobbingowego, sposób złożenia skargi, przebieg postępowania wszczętego skargą, czy sposób powoływania komisji antymobbingowej. Dobrze napisany regulamin świadczy o tym, że pracodawca dochował należytej staranności w przeciwdziałaniu mobbingowi, co w sytuacji wystąpienia przypadku mobbingu może mieć istotne znaczenie w sądzie.
Ochrona pracowników firmy przed mobbingiem opierać się musi na trzech filarach- niestosowaniu mobbingu przez pracodawcę, reagowaniu na zauważone i zgłoszone zachowania mobbingowe oraz zapobieganiu wystąpieniu zjawiska mobbingu.
Ochrona pracowników przed dyskryminacją
Prawo pracy przewiduje jako podstawowe zasady zasadę równości pracowników oraz zakaz dyskryminacji w zatrudnieniu. Oznacza to, że pracownicy, którzy jednakowo wykonują swoje obowiązki mają takie same prawa. Z kolei dyskryminacja, to bezprawne pozbawienie pracowników przysługujących im praw ze względu na szczególne cechy np. płeć, wiek, niepełnosprawność, wyznanie, czy orientację seksualną. Należy rozróżnić równe traktowanie pracowników od niestosowania kryteriów dyskryminacyjnych. Przepis dotyczący równości służy wyrównywaniu sytuacji prawnej osób w tym samym położeniu. Natomiast dyskryminacja jest gorszym traktowaniem pracowników ze względu na określoną cechę.
Problem luki płacowej i nierównego wynagradzania ze względu na płeć doprowadził do uchwalenia przez Parlament Europejski Dyrektywy UE 2023/970 z dnia 10 maja 2023 roku, która zobowiązuje Państwa członkowskie do jej wdrożenia przed 7 czerwca 2026 roku. W myśl Dyrektywy, pracodawcy będą raportować lukę płacową, również w podziale na kategorie pracowników.
Wielu pracodawców już dzisiaj wdraża polityki praw człowieka, które regulują między innymi kwestie takie jak ochrona pracowników przed nierównościami w zatrudnieniu i dyskryminacją i w ten sposób zmierzają do zniwelowania luki płacowej jeszcze przed okresem raportowania.
Ochrona pracowników przed zagrożeniami wynikającymi z naruszeń BHP
Pracodawca zobowiązany jest organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy, zapewniać przestrzeganie w firmie przepisów BHP i reagować na potrzeby w tym zakresie. W przypadku pracodawców zatrudniających powyżej 100 osób wsparcia pracodawcy udziela służba BHP, nad którą pracodawca sprawuje nadzór.
Służba BHP ma za zadanie m in. kontrolować warunki pracy, informować pracodawcę o stwierdzonych zagrożeniach, czy brać udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków. Za naruszenie przepisów BHP pracodawca ponosi odpowiedzialność nie tylko na gruncie cywilnym, ale również odpowiedzialność karną, a kodeks pracy przewiduje aż 8 typów wykroczeń pracodawcy o zróżnicowanym charakterze. Samo ustanowienie służby BHP może nie wystarczyć do uniknięcia takiej odpowiedzialności.
Nie sposób nie wspomnieć o tym, że wraz z rozpropagowaniem pracy zdalnej pracodawcy zobowiązani są do zapewnienia takiej bezpieczeństwa pracy poprzez wdrożenie procedury pracy zdalnej. Wobec pracownika wykonującego pracę zdalną pracodawca powinien realizować wszystkie obowiązki przewidziane w kodeksie pracy, z których nie został wprost zwolniony, albo które z samej istoty pracy zdalnej wykonuje pracownik np. utrzymanie miejsca pracy w czystości.
Pomoc przy wprowadzaniu procedur
Jeżeli jesteś zainteresowany przygotowaniem przez nas procedur antymobbingowych, polityki ochrony praw człowieka, czy regulaminu pracy zdalnej, albo chcesz żebyśmy przeprowadzili audyt w Twojej firmie, skontaktuj się z nami niezwłocznie.
Autor:
Katarzyna Klonowska, Certfikowany Compliance Manager
k.klonowska@complianceexperts.pl